9 Eylül 2017

Öykü makinesi, ne güzel!


Fransa'nın Grenoble kentinde 2015 yılında hayata geçirilmiş bir faaliyet. Ben yeni duydum.
Fikir çok cazip geldi, duygusallaştım,keşke dedim...Sonra birden irkildim ve gerçeklere döndüm.
2015 yılında Grenoble'de kentin farklı yerlerine öykü makineleri yerleştirilmiş. Makinenin üstünde üç buton var. 1,3 ve 5 dakikalık hikayelerden hangisi istenirse o butona basılıyor ve kasa fişine benzer bir kağıt makineden çıkıyor. Bu hizmet sıra beklerken canı sıkılanlar için alternatif olarak sunulmuş. Biraz da teknoloji bağımlılığını azaltmak için galiba.
Bence kulağa çok hoş geliyor...Ülkemiz için düşünmek bile güzel geliyor.
Aradan 2 yıl geçmiş Grenoble kentinde son durum ne merak ediyorum.
Bizim için ne kadar ulaşılmazmış gibi gelmişti değil mi? 
Ama ulaşılmış. Ben araştırırken rastladım. Ataşehir Belediyesi ek hizmet binasına bu makineden yerleştirmiş. Amaç okuma alışkanlığının artırılmasına katkı sağlamak ve belediyeye işlem yaptırmaya gelen vatandaşların işlem yaptırmak için sıra beklerken vakit geçirmelerini sağlamakmış... E güzel, takdir ettim. Makineden eğlenceli hikayeler, umut dolu öyküler, fıkralar, şiirler, genel kültür bilgileri okurlara sunuluyormuş. 
Benim beynim biraz yandı, hayaller ve gerçekler çatıştı. Bu haberi ilk duyduğumda gerçekten çok sevimli gelmişti. Çünkü Grenoble'yi bilmiyorum. Hemen beynimde bir canlandırma oluştu. Hafif serin bir hava,pardösülü bir Grenoble beyfendisi işlem yaptıracağı bankaya giderken köşe başında bulunan öykü makinesinden 3 dakikalık bir öykü alıyor. Bankaya giriyor, öyküsünü okuyor, hafif gülümsüyor ve sıra ona geliyor.
Sonra gerçeğe döndüm, yaşadıklarıma, tanık olduklarıma, duyduklarıma...
Bu zavallı makine için 'sıra beklerken' ifadesini kullanmasalar her şey süper olacaktı benim için.
Sıra beklerken...
Kendimi yıllar önce öğrenim kredisi almak için beklediğim sırada gördüm...
Çocukluğumda fatura ödemek için sabahın erken saatlerinde sıraya girmiş teyzeleri, amcaları gördüm.
Dedemi emekli maaşı sırasında gördüm.
Şimdi bu durum biraz daha hafiflese de hala devam ettiğini biliyorum.
1,3 ve 5 dakikalık öyküler...Bizim sıralarımız...
Umut dolu,eğlenceli öyküler...Sıra bekleyenlerin yaşamları...
Ücretsiz öyküler...Bizim insanlarımız...
Bilemedim ben...


Düşüncenizi merak ediyorum...
Sevgiyle...


22 yorum:

  1. Güzel bir uygulama gibi geliyor. Ama bizim ülkemizde sıra beklerken uygulanması amacına ulaşır mı bilemedim. Biz de güzel şeyler için sıra beklenmez pek. Hep bir sorun halletmek,doktoru beklemek, borç ödemek vb.hallerde sıra beklendiği için hikaye okurken insanların kafasında başka şeyler dolaştığından hikaye anlaşılamaz bence. Önce insanların hayata pozitif bakabilecekleri alt yapının oluşturulması gerektiğini düşünüyorum. Ondan sonra bu tarz uygulamalar hayata geçirilmeli bence.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düşüncelerimiz aynı yonde...bazı hizmetlerin amacına ulaşabilmesi için hizmeti alacak kişilerin buna hazır olması gerekiyor..
      Teşekkürler yorumunuz için sevgiler

      Sil
  2. Yollarda otobüs duraklarında öykü makinası mükemmel bir düşünce çok güzelmiş gerçekten

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yolculuk yapacaklar için belki ama sıra beklerken kullanilacak olması bana pek iyi bir fikir gibi gelmedi...
      Teşekkürler yorumunuz için sevgiler

      Sil
  3. hiç değilse otobüs beklerken canımız sıkılmaz.. :) güzel bir uygulama.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teknoloji bagimliligimiz bu duzeydeyken, yaş sınırı olmaksızın herkeste akıllı telefon mevcutken can sıkıntısı biraz azalıyor aslında...
      Teşekkürler yorumunuz için

      Sil
  4. Şahane bir uygulama!..
    Öykü haricinde seçeneklerin artırılması da mümkün..Kur'andan süreler hadisler gibi seçenekler de olabilir..
    Ben de beğendim..inceden hissedilen 'sıra bekleme' durumu ise her zaman her yerde her ülkede hatta mevcut..

    Dünyaya gelen sırasını bir şeyler için bir yerlerde bekler ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seçenekler çoğaltılabilir belki ama bence süreler, hadisler pek uygun olmayabilir. Zira okuduktan sonra kağıtları muhafaza sorunu olabilir...
      Sıra bekleme konusunda da haklısınız ama benim kastettigim sey,sıra beklemek değil de sıra beklerken ki meşguliyetimiz..yani harika bir uygulama ama yeri önemli :)
      Teşekkürler yorumunuz için sevgiler 💕

      Sil
  5. Ne güzel bir uygulama.Keske bizim ülkemizde de kaliteli zaman geçirmek adına böyle çalışmalar yapılsa.
    Sevgiler canım 😍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uygulama güzel evet..zaman ne gösterecek bizim ülkemiz için beklemek lazım:)
      Sevgiler 💕

      Sil
  6. Cok güzel birsey ya 😍 gorsem hemen yapışırım! 😄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok güzel bir şey:) ola ki gördün makineye yapistin,lütfen bütün hikayeleri bitirme :)
      Sevgiler 💕

      Sil
  7. Ataşehir Belediyesi'nin bu hizmeti sunduğu yere gidip bakabilecek biri varsa gitsin görsün. İddia ediyorum makina atıl vaziyette duruyordur. Bizim ülkemizde tutmaz böyle şeyler. Maalesef. :(
    Alışveriş merkezlerindeki Kızılay yardım kutularını alışveriş fişlerini atan sorumsuz bir milletiz. Daha ne diyeyim ki!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makinenin durumunu ben de merak ediyorum.gozlemlediklerim dogrultusunda üzülerek yorumunuza katılıyorum..
      Halı hazırda bu makineyi kullanma potansiyeline sahip olan kişilerin hakkını veremeyeceğini düşünüyorum. Ama yeni yetişecek nesil için belki denemeye değer...
      Teşekkürler yorumunuz için

      Sil
  8. Çoğunlukla olaya hep olumsuz bakılmış ve bizde tutmayacağı söylenmiş. Haklılık payınız var, inkar edemem; ama her ne kadar olumsuz kullanılırsa kullanılsın belki oradan bir öyküyü alıp okuyan bir insanın hayatı, düşüncesi değişecek. Bu kişiler zamanla çoğalacak ve bir de bakmışız ki onlarca belki yüzlerce insan daha bilinçli hale gelecek. Bazen bardağın dolu tarafını görmek gerekebilir tüm olumsuzluklara rağmen.

    Güzel bir yazı olmuş teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için ve teşekkür ederim.
      Aslında olumsuz bakmamak için zorluyorum kendimi ama olmuyor malesef.evet insanın içini açan bir makine..ancak kullanım yeri ve kullanacak kişilerin refah düzeyleri ve hazirbulunusluklari çok önemli. Mesela belediye böyle bir uygulama yapmış güzel ama hizmet külfet olmuştur bence. Ya kullanilmiyordur ya da sürekli içindeki kağıt bitiyordur. Banka sira fislerini bile 2-3 tane alan bir toplumuz...
      Kullanım yeri okul olsa teneffüslerde öğrenciler faydalansa mesela umut dolar içim. Ama sıra beklerken kullanma amacı bana itici geliyor. Şimdiye kadar herkesin sakin bir şekilde sıra beklediği ortam hiç görmedim.stresli bir toplumuz ne yazik ki...zira ramazan da pide sırasında bile kavgalar çıkıyor..
      Çok isterim ama bu tarz uygulamaların başlangıcı bizim ülkemiz olsun..isterim ve inanırım..

      Sil
  9. OKUMAYA SEVKEDİCİ YÖNDE BİR GİRİŞİM. İLK DEFA YAZINIZDAN ÖĞRENDİM. EN KISA SÜREDE ATAŞEHİR BELEDİYESİNDEN DENEYECEĞİM.

    OKUMA FAKİRİ İNSANIMIZ BUNU DA BİR ŞEKİLDE FARKLI AMACA HİZMET EDER ŞEKLE GETİRİR. PRATİK ÇÖZÜMLER ÜRETMEDE ÇOK BAŞARILIYIZ(!!!)

    MESELA : ADRES - TELEFON - NOT V.B. YAZMAK İÇİN KAĞIT GEREKTİĞİ ANDA BAS DÜĞMEYE HOOP GELSİN..


    İNSANLARIMI SEVİYORUM, ASLA ONLARI KÖTÜLEMEM. BÖYLE ANLAŞILMASIN SAKIN.
    BAHSİMDEKİLER SADECE BİRKAÇ AKLI YETMEYEN.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belediyeye gidip görme şansınız varsa son durumu bizlerle de paylassaniz ne güzel olur...
      Bahsettiğiniz gibi yenilikleri kabul etmeyen ilerlemek için ugrasmayan bir kitle var toplumumuzda...zamanla azalacaktır sayıları umarım..
      Yorum için teşekkürler

      Sil
  10. Niyet çekmek, sakızdan fal çıkması geldi aklıma hemen, sürprizler bir de hoşsa insanı rahatlatıyor. İlk defa duydum, güzel uygulama. Sizi bildiğim halde sürekli izlemeye almayı atlamışım. Bol Kahveli sağ olsun vesile oldu. sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz o zaman:) bazen izlemeyi ben de unutabiliyorum... sevgiler 💕

      Sil
  11. heey buna benzer bişi yazmıştım. bizde, elli yıl önce filan, üç edebiyat öğrencisi, her gece öykü yazıp trene biniyor ve öyküleri yolculara dağıtıyor, küçük ücret karşılığı, ertesi gün yine yapıyorlar, böyle sürüyor her gün.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahsettigin uygulama daha da ilginç mis,elli yıl oncesi bir de...ama onlar ücret karşılığında veriyormus oykuleri,bu makine ücretsiz:)

      Sil