5 Ağustos 2017

Meşhur Van Kahvaltısı Neden Meşhur?

Van'a geldiğimizde merak ettiğimiz şeylerin başında tabiki meşhuuuur Van kahvaltısı vardı. Neden bu kadar meşhur olduğuna dair aklımızda dönen sorularla birlikte ilk fırsatta kendi çapında ün yapmış bir  kahvaltı salonuna gittik. Kocaman bir tepsiden masamıza son sürat yerleştirilen tabakları incelemeye çalışıyorduk. masaya konan yiyeceklerden sadece birkaç tanesi bize farklı gelmişti. Onların da ne olduğunu öğrendik ve Van' a özgü yiyecekler olmasını ümit ettik.
Evet hala neden meşhur olduğunu anlamamıştık. Farklı illerde söylediğimiz serpme kahvaltının aynısıydı. 
Beyaz peynir, kaşar peyniri tipik market peynirleri...
zeytin...malum zeytin...üzerine zeytin yağı bile gezdirilmemiş...
yumurta...tavuktan...
bal...balın da Van' a ait olduğunu sanmıyorum. Çünkü şehrin içinde satılan ballar genellikle Hakkari ve Bitlis balı.
Otlu peynir...Evet...Van'a ait...Ancak oldukça ağır kokusu ve tadından dolayı herkesin yiyebileceği bir peynir değil.
Cacık...Süzme yoğurt,salatalık,maydanoz karışımı...içindekiler farklılık gösterebiliyor...
Sıcak olarak kavurmalı yumurta meşhur...Tabii alternatifleri var...
Bizim ilk kez tadına bakma fırsatını bulduğumuz ve yöreye ait olan KAVUT ve MURTUĞA...
Murtuğa...un yağ ve yumurta...un helvası benzeri bir şey...
Kavut... kavrulmuş buğday unu ve yağ... bal ile birlikte yenildiğinde gerçekten güzel bir tat...
Ceviz reçeli...tatlıyla aram iyi olmasa da itiraf edeyim masadaki en beğendiğim şey ceviz reçeliydi...cevizin yeşil halinden oldukça zahmetli bir şekilde elde ediliyormuş...
Diğer malzemeler zaten joker..domates,salatalık,kızartma...
Meşhurluğu nereden geliyor hala bilmiyorum ama semaver çayları ve sıcak Van pidesiyle bir güzel doyuluyor... 
Köy kahvaltısı popülerliğine duyduğum antipatim Van kahvaltısını da içine aldı...
Ne köy kahvaltısı köylere özgüydü; ne de Van kahvaltısı Van'a ...
Hepsi göz dolduran tabak oyunları...

Henüz şehrin en meşhur kahvaltı salonuna gitmedik...En kısa zamanda gidip nedenini bir de orada sorgulayacağım...ve fikirlerimi mutlaka paylaşacağım..

Sevgiyle...


KAVUT
MURTUĞA

7 yorum:

  1. Ooooo! Van kahvaltısı da epeyce evrim geçirmiş 30 yılda, epeyce zenginleşmiş. 30-40 yıl önce bal, kaymak, yumurta, zeytin gibi şeyler vardı bolcasından. çay olmazsa olmaz elbette kıtlamasıyla. Afiyet olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Halil bey..siz de yeni haliyle tadarsiniz umarım. Ama eminim ki 30-40 önceki hali daha lezzetlidir.

      Sil
  2. Birileri bir "meşhuuuur" türküsü tutturdu mu oradan ilerliyor. Halil Bey'in de dediği gibi eskiden belki meşhurmuştur ama şimdi o doğallığın olduğunu sanmıyorum.

    Ben Afyonluyum. Afyon'un da kaymağı meşhur ama o da eskidenmiş. Şimdi nerede ovada otlayan ve o meşhur Afyon kaymağını veren mandalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle birileri yeter ki meşhur desin,hemen bir akım başlıyor... Afyon kaymagini eskiden ben de çok severdim ama bu yaz yeme fırsatım oldu,hiç beğenmedim. Resmen tıkıyor insanı,eritilmiş şeker gibi bir tadı var.dediginiz gibi doğallık bozulunca aynı tat kalmıyor hiçbir şeyde.

      Sil
  3. Sonu çok güzel bağlamışsınız gerçekten. 'Ne köy kahvaltısı köylere özgüydü; ne de Van kahvaltısı Van'a ...
    Hepsi göz dolduran tabak oyunları...'

    Emeğinize sağlık bana da beklerim. ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim hoş geldiniz:) ben de takipteyim:)

      Sil
  4. Tamamen söylediğiniz gibi olay tabak oyunları ... 😊 Ama kahvaltı masası gerçekten göz alıcı . 😊 Sevgiler ...

    YanıtlaSil